Wie zich heeft aangemeld, krijgt in principe de dag vóór de vergadering via e-mail de agenda van de vergadering met daarop het uur waarop u verwacht wordt. U wordt ook tijdig verwittigd waar precies de vergadering van de Raad plaatsvindt.
De agenda wordt ook steeds uitgehangen in de wachtruimte naast de vergaderzaal.
De zaken worden behandeld in de volgorde van de agenda. U neemt plaats in de wachtruimte. Wanneer uw zaak wordt behandeld, wordt u binnen uitgenodigd door een secretariaatsmedewerker van de Raad.
Een secretariaatsmedewerker geeft eerst toelichting bij het dossier. Hierna krijgt u het woord. U kunt het standpunt van uw bestuur uiteenzetten om vervolgens stemadvies te geven. Indien u zich heeft aangemeld voor meerdere dossiers van uw bestuur, worden de dossiers aaneensluitend besproken.
Daarna neemt de Raad de zaak in beraad en wordt u gevraagd de vergadering te verlaten.
Doorgaans wordt de beslissing dezelfde dag genomen. Na administratieve verwerking (binnen de 14 dagen) wordt de beslissing aan het betrokken bestuur en aan de belanghebbenden die in de zaak zijn gehoord of aan de personen die bij de Raad op grond van het dossier bekend zijn, toegestuurd.